Представництво України при Європейському Союзі та Європейському Співтоваристві з атомної енергії

, Київ 14:59

Форми підтримки ПУ при ЄС

Одним з основних пріоритетів діяльності Представництва України при ЄС є надання підтримки українським експортерам, що присутні або планують виходити на внутрішній ринок ЄС.

Зокрема, ПУ при ЄС підтримує робочі контакти з ключовими інституціями ЄС з питань функціонування його внутрішнього ринку та здійснення торгівельної політики, що дає змогу отримувати від них фахову допомогу, у т.ч. консультативну, при роботі із зацікавленими українськими виробниками.

Представництво також на постійній основі підтримує робочі контакти з провідними бізнес-асоціаціями ЄС (у т.ч. галузевими), переважна більшість яких розташована у Брюсселі. Можливості таких асоціацій, що представляють інтереси усіх сфер європейського бізнесу також можуть ефективно використовуватись у просуванні інтересів вітчизняних експортерів, у т.ч. для налагодження ділових контактів, організації зустрічей у форматі “business to business”, розповсюдження комерційних пропозицій українських підприємств та пошуку зацікавлених контрагентів, отримання консультативної допомоги у сфері технічного регулювання (санітарних та фітосанітарних вимог), сприяння у вирішенні проблемних питань тощо.

В залежності від характеру питання, ПУ при ЄС має можливість надавати як консультативну, так й практичну підтримку зацікавленим підприємствам.

Консультативна підтримка, як правило, передбачає надання інформації щодо загальних умов доступу на ринок ЄС, зокрема:

-         обсяг ввізного мита при імпорті відповідного виду товарів;

-         нормативно-правові акти ЄС, що регламентують сферу обігу даного товару на внутрішньому ринку ЄС (у т.ч. технічні регламенти та гармонізовані стандарти);

-         здійснення аналізу вже наявних обсягів торгівлі даним товаром між Україною та ЄС;

-         інформація щодо тематичних виставкових заходів, які проводяться в ЄС.

Практична підтримка, в залежності від наявних можливостей, може надаватись у таких формах:

-         сприяння у пошуку партнерів для бізнесу;

-         організаційне сприяння проведенню зустрічей у форматі “business to business”;

-         пошук та підбір постачальників необхідних послуг (юридичне супроводження, маркетинг, страхування, логістика тощо);

-         сприяння у вирішенні проблемних питань, у т.ч. шляхом їх порушення у причетних інституціях ЄС.

 

Клієнти, які бажають розмістити свою комерційну пропозицію (business offer) в базі Європейської Мережі Підприємств (Enterprise Europe Network), можуть направити відповідне звернення на електронну адресу: tem_eu@mfa.gov.ua.

У зверненні клієнт повинен подати інформацію[1], зазначену у викладеному нижче Додатку I (із чітким дотриманням інструкцій, що містяться у правому стовпчику таблиці) з урахуванням Додатка II, в якому містяться визначення видів співробітництва.

Правильність заповнення інформації перевірятиметься ПУ при ЄС, а також експертами Виконавчого агентства з питань малих і середніх підприємств (Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises). У зв’язку із цим подання клієнтом неправильної або неповної інформації унеможливить подальшу публікацію відповідного профілю в базі Європейської Мережі Підприємств.



[1] Уся інформація повинна бути подана як українською, так і англійською мовами.

 

 

Annex I: Check List of Required Information (Business OFFER)

FIELD

REQUIRED INFORMATION

Title

√ Product/service on offer

√ Key cooperation type 

TIP: the title should be concise and meaningful.

TIP: no typos, no abbreviations/acronyms, no brand/product names, no marketing speak or unnecessary capital letters.

Summary (1-500 characters)

√ Country of origin + field of activity

√ Product/service on offer

√ ALL cooperation type(s)

√ Target countries if 5 countries or less are targeted 

TIP: no typos, no abbreviations/acronyms, no brand/product names, no marketing speak or unnecessary capital letters.

TIP: no copy-paste of the title or 1st paragraph of the description.

Description (100-4000 characters)

√ Country of origin + field of activity

√ Product/service on offer in more detail: main features and application fields of the product/service

√ Justification of all the selected cooperation types:

o WHY were these cooperation types selected? (What would be the desired outcome of an international partnership?)

o HOW is the international cooperation envisaged (ALL selected types of cooperation should be explained, not simply stated)

TIP: no long lists; use short but complete sentences.

TIP: add a picture (no brand names).

Advantages & innovations (50-2000 characters)

√ Advantages/innovativeness of the product/service, comparison with competitors

√ Competitive advantages of your company. What makes your company stand out as a suitable partner?

TIP:  avoid generalities (e.g. reasonable prices, high quality staff, unique, innovative, etc.), be specific (e.g. quantifications, certification standards, past international successes etc.).

Client

√ Type and Size of the company

√ Year Established

√ Turnover (euro)

√ Languages Spoken

Partner sought

√ Type/Field of activity of partner per selected cooperation type

√ Role of partner per selected cooperation type

TIP: avoid generalities (e.g. the partners should be reliable and professional; industry/company), be specific (commission; field of activity…).

Types of Partnership Considered

√ Select the most accurate

TIP: focus on 1-3 cooperation types. Make sure that the selected cooperation type(s) correspond to what is written in the summary, description and the partner sought fields.

 

Annex II: Definitions of partnership types

BUSINESS OFFER

BUSINESS REQUEST

Acquisition agreement: an agreement governing the merger or the transfer of shares between companies.

You offer the company or shares of the company for sale.

 

You wish to buy shares of a company.

Financial agreement: an investment agreement in a project or endeavour. It can take the form of a loan or a partial transfer of shares for example.

You are looking for investors/investments in your company/project.

You want to invest in another company.

Joint venture agreement: a business agreement whereby two companies decide to develop a new entity, usually for a well-defined period of time or for a specific project. Both parties contribute in terms of equity to the creation of this temporary partnership.

You have a specific project and are looking for a partner.

You are looking to join a partner with a specific project.

License agreement: A transfer of rights involving an authorization (by the licensor) to use the licensed material (by the licensee), in return for a fee or share of royalties.

You are offering a license/looking for licensees.

You are looking to buy a license.

Reciprocal production: an agreement between two or more parties to share their resources to achieve a common objective of production.

A client willing to engage in reciprocal production may as well do so through a Business Offer or Business Request as in this particular situation the client would at the same time be offering to produce something in common with another company and simultaneously request a partner who would agree to share resources in order to produce something in common.

Trade intermediary services

Commercial agency agreement: an agreement establishing a fiduciary relationship whereby an agent represents a principal and may take actions that bind the principal legally. Payment to the agent is usually made in the form of a commission

You are looking for an agent to represent your products or services.

You are willing to act as an agent to represent other companies’ products or services.

Distribution services agreement: an agreement between a company in need of having its products distributed and the distributor that specializes in providing that function. A distribution agreement can be exclusive or not. A distributor is a company that buys and sells products from another company.

You are looking for a distributor to sell your products.

You are willing to act as a distributor to sell other companies' products.

Franchise agency agreement: a franchise is the right to market or sell goods or services under the trademarked name, or patented process, of an established business. Under a franchise agreement, the franchisee is permitted and encouraged to use the trademarks and brand name of the franchisor as part of its everyday business practices, but must follow specific guidelines. The franchisor also provides marketing and training support to help the franchisee succeed.

You are offering your trademark or process to potential franchisees.

You want to become a franchisee.

Long-term service or manufacturing activities

Services agreement: an agreement between two entities where one agrees to provide a specified service to the other.

You are offering a service.

You are looking for someone to perform a specific service.

Manufacturing agreement: an agreement between a company which has developed a product and a manufacturer with the eye on production of the product.

You are offering to manufacture certain products.

You are looking for manufacturers of certain products.

Outsourcing agreement: an agreement between a company and a service provider in which a business process is contracted out to the service provider.

You are offering to perform a service (a business process) within the frame of an outsourcing contract.

You are looking for companies to which you could outsource part of your business process.

Subcontracting: a contract with an independent contractor that assigns some of the obligations of a prior contract to this independent contractor.

You are offering to become a subcontractor.

You are looking for companies to whom you could assign a part of a specific contract.

Завантажити таблицю для подання інформації за посиланням:

ProfileDraftingTablesForClients_ed.doc