• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
Резолюція Європейського Парламенту щодо тиску Росії на країни «Східного партнерства» та, зокрема, дестабілізації Східної України
Опубліковано 17 квітня 2014 року о 16:58

неофіційний переклад

Європейський Парламент,

-          беручи до уваги свої попередні резолюції щодо європейської політики сусідства, щодо «Східного партнерства» (CxП) і щодо України, з особливим посиланням на резолюцію від 27 лютого 2014 року щодо ситуації в Україні і резолюцію від 13 березня 2014 року щодо вторгнення Росії в Україну,

-          беручи до уваги свою позицію, схвалену в першому читанні 3 квітня 2014 року, стосовно ухвалення Регламенту (ЄС) №.../2014 Європейського Парламенту та Ради щодо зниження або скасування митних зборів на товари походженням з України,

-          беручи до уваги Висновки надзвичайного засідання Ради ЄС у закордонних справах щодо України від 3 березня 2014 року та Висновки Ради ЄС у закордонних справах від 17 березня та 14 квітня 2014 року,

-          беручи до уваги заяву глав держав або урядів щодо України за підсумками Європейської Ради від 6 березня 2014 року,

-          беручи до уваги висновки Європейської Ради щодо України від 20 березня 2014 року,

-          беручи до уваги висновки Вільнюського саміту, проведеного 28-29 листопада 2013 року,

-          беручи до уваги резолюцію Парламентської асамблеї Ради Європи від 9 квітня 2014 року щодо останніх подій в Україні: загрози функціонуванню демократичних інституцій,

-          беручи до уваги резолюцію Генеральної Асамблеї ООН A/RES/68/262 від 27 березня 2014 року під назвою „Територіальна цілісність України”,

-          беручи до уваги Спільну заяву лідерів G7 у Гаазі від 24 березня 2014 року,

-          беручи до уваги пункти 110(2) та (4) свого Регламенту,

 

A. оскільки незаконний і нелегітимний референдум був організований 16 березня 2014 року в Автономній Республіці Крим і місті Севастополь і проведений під контролем російських військ; оскільки, попри міжнародне засудження референдуму, російська влада і законодавці швидко здійснили анексію українського півострова всупереч міжнародному праву;

B. оскільки протягом останніх днів обмежена кількість проросійських демонстрацій мала місце на сході та півдні України; оскільки проросійські сепаратисти, у більшості випадків під проводом російських спецслужб, штурмували місцеві адміністративні будівлі у Харкові, Луганську і Донецьку; оскільки ці елементи, під проводом групи під назвою «Російський сектор», захопили будівлю обласної адміністрації в Донецьку і проголосили створення суверенної та незалежної від Києва «Донецької Народної Республіки» і оголосили проведення референдуму про від’єднання регіону не пізніше 11 травня 2014 року; 

C. оскільки 12-13 квітня 2014 року відділи міліції та адміністративні будівлі в Слов’янську, Краматорську, Красному Лимані, Маріуполі, Єнакієвому та інших містах Донецької області піддалися нападам та були захоплені добре озброєними невідомими особами у масках, як вважається, під проводом російських спецслужб в результаті серії координованих рейдів; оскільки під час зіткнень, щонайменше, один офіцер загинув і кілька отримали поранення;

D. оскільки будь-яка подальша ескалація дестабілізації, яка супроводжується насильством,  на сході і півдні України ризикує бути використаною Росією як штучний привід для подальшої військової агресії, запобігання проведенню президентських виборів та насильницької федералізації як підготовчого етапу до розділу України;

E. оскільки Росія дотепер зберігає велику кількість готових до бою військ вздовж українсько-російського кордону, попри обіцянки відвести їх з метою зниження напруженості; оскільки є серйозна можливість, що Росія може спробувати повторити «кримський сценарій»;

F. оскільки Росія продовжує порушувати міжнародні зобов’язання такі, як Статут ООН, Гельсінський Заключний Акт, Статут Ради Європи, та особливо Будапештський меморандум про гарантії безпеки Україні від 1994 року;

G. оскільки ЄС схвалив пакет економічної допомоги Україні, який включає макрофінансову допомогу та автономні торговельні заходи; оскільки Україна невдовзі укладе угоду з Міжнародним валютним фондом щодо плану допомоги; оскільки умови, передбачені цією угодою, дотепер залишаються конфіденційними; 

H. оскільки соціально-економічна ситуація в країні надалі погіршується, в т.ч. через дестабілізацію та торговельні обмеження з боку Росії; оскільки масова бідність залишається однією з найгостріших соціально-економічних проблем в Україні, оскільки, відповідно до останнього звіту ООН, рівень бідності в Україні становить близько 25%, тобто 11 млн. осіб заробляють менше за місцевий рівень соціальних стандартів;

I. оскільки 21 березня ЄС та Україна підписали політичні положення Угоди про асоціацію і зобов’язалися якнайшвидше підписати решту Угоди, яка включає поглиблену і всеохоплюючу зону вільної торгівлі;

J. оскільки потужна міжнародна дипломатична діяльність на всіх рівнях та процес переговорів є необхідними для деескалації ситуації, послаблення напруженості, запобігання виходу кризи з-під контролю та забезпечення мирного результату; оскільки ЄС має ефективно відреагувати, щоб дозволити Україні та всім іншим східним країнам-сусідам повною мірою застосовувати свій суверенітет і територіальну цілісність без неналежного зовнішнього тиску;

K. оскільки відразу після анексії Криму Верховна Рада Тирасполя в сепаратистському регіоні Придністров’я в Республіці Молдова направила офіційне звернення до Російської Федерації розглянути можливість анексії Придністров’я;

L. оскільки Росія продовжує здійснювати окупацію грузинських регіонів Абхазії та Цхінвалі/Південна Осетія, що є порушенням основоположних норм та принципів міжнародного права; оскільки етнічні чистки та примусові демографічні зміни відбувалися в підконтрольних окупаційній силі зонах, яка, відповідно, несе відповідальність за порушення прав людини в згаданих регіонах;

M. оскільки 1 квітня 2014 року Росія підвищила для України ціни на газ з 268 до 486 доларів США за тисячу кубометрів, скасувавши в односторонньому порядку знижку, яку Україна отримала як частину Харківських угод, що регулюють оренду Севастопольської військово-морської бази, та протягом останніх днів заборонила поставку на російську територію українських молочних продуктів; оскільки Російська Федерація також необґрунтовано запровадила односторонні торгівельні обмеження на грузинські та молдавські товари; 

N. оскільки, анексія Росією Кримського півострова є, поза всякими сумнівами, грубим порушенням міжнародного права, що підриває довіру до міжнародних інструментів, включаючи угоди про роззброєння та нерозповсюдження ядерної зброї; оскільки нова гонка озброєння може призвести до подальшої ескалації; оскільки невідкладним завданням є попередження розвитку такої ситуації, яка легко може вийти з-під контролю;

 

1. Засуджує в рішучий спосіб зростаючу дестабілізацію та провокації в східних та південних областях України; відкидає будь-яку підготовку до незаконних референдумів на зразок кримського; попереджає, що зростаюча дестабілізація та саботаж, спричинені проросійськими озброєними, тренованими, добре скоординованими російськими спеціальними силами сепаратистами, можуть бути використані Росією як штучний привід для військового вторгнення, зриву президентських виборів та примусової федералізації як підготовчого етапу до розподілу України;

2. висловлює своє глибоке занепокоєння стосовно ситуації, яка стрімко погіршується, та кровопролиття на сході та півдні України; рішуче закликає Росію негайно припинити присутність своїх груп, що підтримують агресивних сепаратистів та озброєне ополчення, які захопили урядові будівлі в Слов’янську, Донецьку та інших містах, припинити всі провокаційні дії, спрямовані на підбурення до безпорядків та подальшу дестабілізацію ситуації, відвести війська зі східних кордонів з Україною та працювати в напрямку мирного розв’язання кризи політичними та дипломатичними засобами; висловлює повну підтримку та солідарність з Урядом України, який прагне відновити контроль над окупованими містами, вітає стриманий та зважений підхід української влади до вирішення нинішньої фази кризи та нагадує, що українська влада має повне право на використання всіх необхідних заходів, включаючи право на самооборону, як це визначено статтею 51 Статуту ООН; застерігає Росію від використання законного права України на захист своєї територіальної цілісності як передумови для початку повномасштабного військового вторгнення;      

 3. Рішуче підтверджує свою підтримку суверенітету, територіальній цілісності та політичній незалежності України та всіх країн Східного партнерства; розглядає акти агресії Росії як грубе порушення міжнародного права та власних міжнародних зобов’язань, які випливають з Статуту ООН, Гельсінського заключного акту, Статуту Ради Європи, Будапештського меморандуму про гарантії безпеки від 1994 року, а також двосторонніх зобов’язань відповідно до положень Договору про дружбу, співробітництво і партнерство від 1997 року; 

4. Наголошує, що останнім часом в Україні не повідомлялося про жодні випадки атак, залякувань чи дискримінації проти росіян чи етнічних російських громадян або представників інших меншин, що було підтверджено такими авторитетними міжнародними спостерігачами як ООН, Організації з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ) та Рада Європи; 

5. Переконаний, що твердження Росії про право використовувати всі засоби для захисту російських меншин в третіх країнах, як це було виголошено Президентом Путіним в його промові 18 березня 2014 року, не має підґрунтя в міжнародному праві та суперечить основоположним принципам міжнародної поведінки в ХХІ ст., а також ставить під загрозу післявоєнний європейський порядок; закликає Раду Федерації негайно відкликати дозвіл на використання сили на українській землі; 

6. Підтверджує необхідність для ЄС та його держав-членів вести переговори з Росією з єдиної позиції, вважає, що нинішня ситуація вимагає від Ради посилення другої фази санкцій та готовності до застосування третьої фази (економічні санкції), які мають бути застосовані негайно; крім того підтверджує заклик до Ради застосувати без зволікань ембарго на постачання озброєнь та технологій подвійного призначення;  

7.Закликає до вжиття заходів проти російських компаній, їхніх дочірніх компаній, насамперед в енергетичному секторі, а також проти російських інвестицій та активів в ЄС, переглянути всі угоди з Росією на предмет можливого призупинення їхньої дії;

8.Рішуче закликає ЄС підтримати Україну в міжнародних структурах, насамперед, в міжнародних органах судочинства, у разі рішення України внести позови проти Росії у зв’язку з порушення її суверенітету та територіальної цілісності;

9.Наголошує на крайній необхідності для Росії вступити в конструктивний діалог з нинішнім законним урядом України та підтримує активне залучення ЄС в дипломатичні зусилля, спрямовані на деескалацію ситуації; очікує на проведення чотиристоронньої зустрічі між Високим представником ЄС, Державним секретарем США, міністрами закордонних справ України та Росії та сподівається, що така зустріч стане внеском у зменшення напруження і відкриє шлях для дипломатичного всеохоплюючого та тривалого вирішення кризи, але наголошує, що майбутній вибір України може бути зроблений тільки самим українським народом в рамках демократичного, інклюзивного та прозорого процесу; 

10. Відзначає, що призупинення права голосу російської делегації в Парламентській Асамблеї Ради Європи разом з резолюцією, ухваленою Генеральною Асамблеєю ООН, яка засуджує Росію за анексію Криму, є однозначним сигналом зростаючою ізоляції Російської Федерації на міжнародній арені, що має бути належним чином враховано російською владою, якщо Росія хоче залишитися авторитетним міжнародним гравцем. 

11. Закликає до запровадження економічних, торгівельних та фінансових обмежень стосовно Криму та його сепаратистських лідерів; швидке впровадження цих заходів повинно здійснюватися на основі проведеного Комісією аналізу правових наслідків анексії Криму.

12. Підтверджує свою стурбованість щодо долі татарської спільноти в Криму, а також безпеки та доступу до прав осіб, які належать до україномовної спільноти; наголошує на відповідальності Російської Федерації, яка випливає з Четвертої женевської конвенції, захист всього цивільного населення на окупованих територіях.

13. Вітає розгортання спеціальної моніторингової місії ОБСЄ, якій доручено зібрати інформацію стосовно нетипової військової діяльності та провокаційних дій, спрямованих на дестабілізацію ситуації, а також відслідковувати дотримання прав людини та прав національних меншин в Україні, та закликає до розширення цієї місії; однак, висловлює жаль, що місія не змогла отримати доступу до Криму, де мали місце різні випадки порушення прав людини, включаючи насильство проти журналістів та їхніх сімей; висловлює жаль також з приводу повідомлень про здійснення нападів на журналістів в Східній Україні.

14. Закликає до детального моніторингу виборів, окрім всесторонньою спостережною місією Бюро демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ (БДІПЛ), також спостерігачами від Європейського Парламенту та ЄС; закликає до проведення президентських виборів 25 травня 2014 року у повній відповідності до міжнародних стандартів; відкидає здійснення зовнішнього тиску, який має на меті відтермінувати ці вибори; 

15. Вітає намір українського Уряду провести дострокові парламентські вибори;

16. Вітає, в принципі, ідею про проведення загальнонаціонального референдуму щодо майбутнього статусу та територіального укладу України, як це було запропоновано в.о. Президента Олександром Турчиновим в його телевізійному зверненні 14 квітня 2014 року;

17. Вітає нещодавні постанови українського Парламенту, які закликають до негайного роззброєння всіх незаконних сил самооборони та очікує на їхнє швидке виконання;

18. Вітає готовність Ради надати підтримку Україні у проведенні реформи в сфері цивільного сектору безпеки, надання допомоги міліції та верховенству права, шляхом вивчення всіх варіантів, зокрема, через можливу місію СПБО, що могло б також передбачати можливість розгортання моніторингової місії ЄС. 

19. Висловлює свою рішучу підтримку Україні та її народу в ці складні часи; вітає підписання політичної частини Угоди про асоціацію та подальше ухвалення автономних торгівельних заходів, закликає до підписання всієї УА/ПВЗВТ якомога скоріше та перед завершенням періоду застосування автономних торгівельних заходів.

20. Вітає оголошення українським Урядом масштабного соціально-економічного порядку денного реформ та підкреслює надзвичайну важливість його швидкого виконання з метою стабілізації ситуації в країні та подолання критичного фінансового становища; вітає рішення міжнародних фінансових інституцій та Європейського Союзу надати Україні суттєву коротко- та довгострокову фінансову допомогу; нагадує про необхідність організації та координування донорської конференції, яка має бути скликана Комісією якомога швидше;

21. Підтримує принцип обумовленості з боку ЄС стосовно надзвичайно необхідних структурних реформ для сприяння покращенню умов для сталого економічного росту, зокрема через вдосконалення управління державними фінансами, системи соціального захисту та подолання корупції; закликає до забезпечення прозорості використання коштів ЄС та ефективного моніторингу цього процесу з боку Європейської Комісії; 

 22. Привертає увагу до серйозної соціально-економічної ситуації в країні; закликає до застосування поряд зі структурними реформами додаткових заходів з метою покращення нинішньої ситуації з урахуванням, зокрема, інтересів найбільш вразливих груп населення; 

23. Закликає Україну продовжувати просування вперед на шляху здійснення політичної реформи, включаючи, насамперед, конституційну реформу, яка має стати предметом широкої та всесторонньої дискусії між всіма частинами суспільства; вітає волю українського Уряду виконати свої зобов’язання стосовно забезпечення представницького характеру урядових структур, що відображало б регіональну різноманітність, подальшого забезпечення повного дотримання прав осіб, які належать до національних меншин, приведення антидискримінаційного законодавства у відповідність до стандартів ЄС, проведення розслідування всіх порушень прав людини та актів насильства, а також стосовно боротьби з екстремізмом;

24. Вітає рішення Комісії створити Групу підтримки України, яка працюватиме над виконанням „Європейського порядку денного для реформ”;

25. Підтримує зусилля українського Уряду, який тісно співпрацює з ОБСЄ та Радою Європи для забезпечення належного дотримання законних прав російськомовного населення, а також інших культурних, національних та мовних меншин у відповідності до положень Європейської хартії регіональних мов або мов меншин та Рамкової конвенції про захист національних меншин;

26. Підтверджує свій заклик до створення незалежної комісії з розслідування стрілянини в Києві та трагічних подій на Майдані, яка б діяла за участю сильного міжнародного компонента та під керівництвом Консультативної групи Ради Європи; вітає призначення третьої сторони до складу Міжнародної консультативної групи під егідою Ради Європи та проведення її першого засідання 9 квітня 2014 року;

27. Вітає підписання політичної частини Угоди про асоціацію та очікує на швидку імплементацію автономних торгівельних преференцій, ухвалених ЄС для ліквідації прогалини у період до підписанням решти положень Угоди, включаючи ПВЗВТ;   

28. Вітає ухвалені Комісією першочергові заходи з тим, щоб дати Україні можливість подолати енергетичну кризу у разі припинення Росією газових поставок до цієї країни та рішуче закликає Раду та Комісію надати підтримку і допомогу Києву в його зусиллях, спрямованих на вирішення тривалої газової суперечки з Москвою, наголошує на крайній необхідності розроблення чіткої спільної політики в сфері енергетичної безпеки (Енергетичний союз) з метою зниження залежності ЄС від російської нафти та газу, включаючи диверсифікацію енергетичних поставок, повну імплементацію Третього енергетичного пакету та можливість, у разі необхідності, призупинення імпорту газу; поділяє думку про недоцільність побудови Південного потоку, а також про необхідність впровадження інших джерел поставок; переконаний, що допомога ЄС Україні в забезпеченні реверсних поставок шляхом подальшої диверсифікації, підвищена енергоефективність та ефективне об’єднання енергосистем з ЄС посилить здатність України протистояти політичному та економічному тиску, в цьому контексті нагадує про стратегічну роль Енергетичного співтовариства, в якому Україна головує протягом 2014 року;    

29. Закликає Раду надати без зволікань дозвіл Комісії пришвидшити лібералізацію візового режиму з Україною з тим, щоб просунутися вперед на шляху впровадження безвізового режиму, слідуючи прикладу Молдови; тим часом закликає негайно запровадити тимчасові спрощені та недорогі візові процедури як на рівні ЄС, так і на рівні держав-членів;   

30. Підкреслює, що російські стурбованості стосовно процесу асоціації ЄС з Україною та іншими східними сусідами мають бути належним чином розглянуті та роз’яснені з тим, щоб зменшити побоювання щодо створення нових геополітичних розподільчих ліній на європейському континенті; відзначає, що кожна країна має право робити власний політичний вибір, однак взаємодія ЄС зі східними партнерами має на меті поширити процвітання та зміцнити політичну стабільність, від чого Російська Федерація, в кінцевому рахунку, також отримає вигоду; 

31. Підтверджує, що Угода про асоціацію з Україною, а також іншими країнами Східного партнерства, не є кінцевою метою у їхніх відносинах з ЄС; у цьому зв’язку відзначає, що, відповідно до статті 49 Договору про Європейський Союз, Грузія, Молдова, Україна – як і будь-яка європейська держава – мають європейську перспективу та можуть подати заявку на набуття членства в Союзі за умови їхньої відданості принципам демократії, дотримання основоположних свобод, прав людини та прав  меншин, а також забезпечення верховенства права;

32. Закликає Раду підписати Угоду про асоціацію/ПВЗВТ між ЄС та його державами-членами та Республікою Молдова і Грузією; висловлює свою згоду на пропозицію стосовно рішення Ради на тимчасове застосування угод про асоціацію з  Республікою Молдова і Грузією відразу після їхнього підписання; рішуче закликає Генеральний секретаріат Ради Європейського Союзу скоротити процедури нотифікації після підписання Угоди про асоціацію з тим, щоб ввести в дію тимчасове застосування угоди якомога швидше після її підписання; заявляє про свій намір, у разі виконання всіх вимог та подальшого підписання, здійснити повну ратифікацію угод про асоціацію між ЄС та Республікою Молдова і ЄС та Грузією якомога швидше та перед завершенням повноважень нинішнього складу Європейської Комісії; закликає до виділення цим країнам необхідної додаткової фінансової допомоги; крім того закликає до відвертого та відкритого діалогу з Російською Федерацією з тим, щоб докласти всіх можливих зусиль для розвитку синергії заради блага країн Східного партнерства;

33. Висловлює особливу стурбованість щодо відновлення нестабільності в сепаратистському регіоні Придністров’я в Молдові; переконаний, що нещодавнє звернення самопроголошеної влади Тирасполя від 16 квітня 2014 року стосовно визнання Росією Придністров’я незалежною державою є небезпечним та безвідповідальним кроком; нагадує, що так званий референдум в Автономному територіальному утворенні Гагаузія суперечив конституції Молдови і тому був незаконним; підтверджує свою цілковиту підтримку територіальній цілісності Молдови та закликає сторони негайно відновити діалог у форматі 5+2, а також закликає підвищити статус ЄС до рівня партнера по переговорам, що приведе до мирного та стабільного врегулювання питання;

34. Доручає Президенту довести цю резолюцію до відома Ради, Комісії, урядів держав-членів, Президентам, Урядам і Парламентам України, Грузії та Молдови, Раді Європи, ОБСЄ, а також Президента, Уряду і Парламенту Російської Федерації. 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux