Важливим елементом підтримки міжнародних зусиль з врегулювання ситуації навколо України залишаються обмежувальні заходи, запроваджені ЄС у 2014 р. у відповідь на агресію Росії проти України і розширені у наступні роки. На сьогодні діють такі групи обмежувальних заходів ЄС:
1. Санкції у зв’язку з діями, які підривають чи загрожують територіальній цілісності, суверенітету і незалежності України (т.зв. персональні санкції). Ці санкції були запроваджені на підставі Рішення Ради ЄС 2014/145/CFSP від 17 березня 2014 р. На сьогодні санкційний список ЄС включає 177 осіб та 48 підприємств та організацій, зокрема окремих офіційних чинників та представників бізнес-кіл РФ, окупаційної влади АР Крим та м. Севастополь, представників окремих районів Донецької і Луганської областей, а також незаконно "націоналізовані" Росією українські підприємства на території АР Крим та російські юридичні особи, наближені до вищого політичного керівництва РФ. Ці санкції ЄС полягають у замороженні активів фізичних та юридичних осіб, а також в обмеженні права в’їзду та пересування територію держав-членів ЄС (для фізичних осіб). ЄС переглядає цей санкційний режим двічі на рік.
2. Санкції у зв’язку з незаконною анексією АР Крим та м. Севастополь були запроваджені на підставі Рішення Ради ЄС 2014/386/CFSP від 23.06.2014 р. Вони поширюються на всі операції, пов’язані з імпортом товарів та послуг з АР Крим та м. Севастополь за відсутності належних дозвільних документів, виданих компетентними органами України, надання послуг у сфері туризму, постачання обладнання та супутніх матеріалів, що використовуються для розвідки та видобування мінеральних енергоносіїв. Дія цього санкційного режиму переглядається один раз на рік.
3. Санкції зв’язку з діями РФ з дестабілізації ситуації в Україні (т.зв. секторальні санкції) запроваджені на підставі Рішення Ради ЄС 2014/512/CFSP від 31.07.2014 р. У березні 2015 року ЄС прив’язав ці санкції до повного виконання Мінських домовленостей. На сьогодні ці обмежувальні заходи поширюються на доступ низки російських банківських установ до первинного та вторинного позикових ринків капіталу в ЄС, обмеження щодо торговельних операцій стосовно озброєння та товарів подвійного використання, а також обмеження щодо постачання обладнання та технологій, які використовуються в енергетичній сфері. Дія цього санкційного режиму переглядається раз на півроку після оцінки ЄС стану виконання Мінських домовленостей.
4. Крім того, Рішенням Ради ЄС 2014/119/CFSP від 05.03.2014 року були запроваджені санкції ЄС проти колишніх високопосадовців України та їхнього найближчого оточення. На сьогодні ці санкції діють щодо 10 осіб і полягають у замороженні їхніх активів, виявлених на території держав-членів ЄС. Дія цього санкційного режиму переглядається один раз на рік, у березні.
Детальна інформація щодо усіх санкцій ЄС розміщена на санкційній карті ЄС (https://www.sanctionsmap.eu/#/main). Вона включає як автономні санкції ЄС, так і санкції, які були запроваджені ООН.
У 2022-2024 роках Рада Європейського Союзу ухвалила 13 пакетів санкцій проти Російської Федерації та суб'єктів, які підтримують військову агресію проти України.
1-й пакет санкцій, 22 лютого 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R0262&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0262&qid=1711454835224)
ЄС відреагував на визнання РФ статусу "суверенних незалежних держав" окремих районів Донецької та Луганської областей, вводячи персональні санкції проти 23 фізичних осіб, у тому числі членів Уряду Росії, високопоставлених військових і керівництва банківських установ, а також 4 юридичних осіб, залучених до процесу визнання.
2-й пакет санкцій, 25 лютого 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R0328&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0328&qid=1711454835224).
У відповідь на початок повномасштабної військової агресії РФ проти України, ЄС запровадив індивідуальні санкції проти вищих осіб РФ, включно з президентом Путіним та міністром закордонних справ Лавровим, а також розширив санкції проти Білорусі.
3-й пакет санкцій, 28 лютого 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R0334&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0334&qid=1711454835224).
Охоплює персональні санкції щодо фізичних осіб, включно з російськими олігархами та бізнесменами, що має завдати удару по російській економіці, та інші заходи, такі як повне закриття повітряного простору ЄС для російської авіації, виключення певних банків з фінансової системи SWIFT, заморожування активів Центрального банку РФ та заборона на інвестиції у проекти, співфінансовані Російським фондом прямих інвестицій.
4-й пакет санкцій, 15 березня 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R0428&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0428&qid=1711454835224).
ЄС ввів додаткові експортні обмеження, зокрема на товари подвійного призначення та технології, що можуть бути використані в оборонному секторі. Також запроваджено заборону на нові інвестиції в енергетичний сектор Росії і обмеження на надання послуг кредитного рейтингу для російських компаній. В рамках цього пакета санкцій були також введені заходи проти російських олігархів.
5-й пакет санкцій, 8 квітня 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R0576&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0576&qid=1711454835224).
У відповідь на продовження військової агресії РФ, ЄС значно посилює економічний тиск, вводячи заборону на імпорт російського вугілля. Це рішення спрямоване на відрізання значних доходів, які Росія отримує від продажу вугілля на європейському ринку. Крім того, пакет охоплює повну заборону на фінансові операції з великими російськими банками, що додатково ізолює російську фінансову систему від глобального ринку.
6-й пакет санкцій, 3 червня 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R0879&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0879&qid=1711454835224).
Пакет встановлює ембарго на імпорт російської нафти, маркуючи рішучий крок у зменшенні залежності Європи від російських енергетичних ресурсів. В рамках пакета, додаткові російські банки було відключено від системи SWIFT, а також було введено заборону на надання російським компаніям специфічних послуг, включаючи бухгалтерські, аудиторські, консультаційні та PR послуги. Це спрямовано на обмеження доступу російських компаній до міжнародних ринків та послуг, що має на меті зменшення їх здатності вести глобальну діяльність.
7-й пакет санкцій, 21 липня 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R1269&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R1269&qid=1711454835224).
Цей пакет включає заборону для юридичних осіб, організацій або органів за межами ЄС, що контролюються російськими громадянами або особами, які проживають у Росії, здійснювати інвестиції у ЄС, якщо загальна вартість вкладів перевищує 100 тис. євро. Також запроваджено заборону на імпорт золота та продукції з золота з Росії до ЄС або до будь-якої третьої країни, включаючи ювелірні вироби. В рамках цього пакета також введені персональні санкції щодо 54 фізичних та 10 юридичних осіб .
8-й пакет санкцій, 6 жовтня 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R1904&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R1904&qid=1711454835224).
Введено індивідуальні санкції проти 37 фізичних та юридичних осіб, акцентуючи увагу на воєнних злочинах, включаючи представників незаконної влади, осіб, причетних до проведення незаконних референдумів, командний склад і керівництво МО РФ, відомих російських співаків і ідеологів "русского мира", а також деякі фінансові інституції та компанії ВПК. Введено обмеження цін на нафту та розширення заборон на імпорт з Росії деяких категорій товарів, що очікується завдати економіці РФ збитків на суму 7 млрд євро .
9-й пакет санкцій, 16 грудня 2022 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R2474&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2022:322I:FULL).
Ухвалено посилення заходів експортного контролю, зокрема щодо хімічних та нервово-паралітичних речовин, приладів нічного бачення, радіонавігації, електроніки та компонентів ІТ, які можуть бути використані російською військовою машиною. До списку військових організацій, яким заборонено надавати дозвіл на продаж, постачання, передачу чи експорт товарів і технологій, додано 168 компаній . Розширення персональних санкцій.
10-й пакет санкцій, 25 лютого 2023 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32023R0427&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2023:059I:FULL).
У 10-му пакеті санкцій ЄС основна увага зосереджена на введенні заходів проти осіб, відповідальних за депортацію українських дітей. Пакет також включає санкції проти 150 осіб, пов'язаних з російською пропагандою та дезінформацією. Окрім цього, введено обмеження на експорт до ЄС синтетичного каучуку та бітумної масти, що вказує на намір ЄС обмежити доступ Росії до важливих ринків товарів, які можуть використовуватись у військових або інших критичних секторах.
11-й пакет санкцій, 23 червня 2023 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32023R1214&qid=1711454835224, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2023:159I:FULL).
11-й пакет санкцій ЄС розширює інструменти для боротьби з обходом санкцій, включаючи посилений імпортно-експортний контроль і заборону транзиту через ЄС товарів подвійного використання, які можуть сприяти військовому потенціалу Росії. Окрім активізації співпраці з третіми країнами та надання їм технічної допомоги, пакет передбачає застосування індивідуальних обмежувальних заходів проти суб'єктів з третіх країн, які сприяють обходу санкцій, з метою ефективно обмежити доступ Росії до важливих ресурсів.
12-й пакет санкцій, 18 грудня 2023 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32023R2878&qid=1711454835224).
Цей пакет санкцій ЄС вводить обмеження проти 60 фізичних та 85 юридичних осіб з РФ і Білорусі. Важливим елементом пакета є заборона, пов'язана з розповсюдженням російских алмазів, а також обмеження на металургійну та промислову продукцію, що має на меті скоротити важливі доходи Росії від експорту. Пакет також посилює обмеження на доступ до портів ЄС для суден під російським прапором і розширює заборону на надання певних критичних послуг для російської економіки, включно з секторами архітектури, інженерії, ІТ, та юридичних послуг, цілеспрямовано зменшуючи можливості Росії для обходу санкцій.
13-й пакет санкцій, 23 лютого 2024 року (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400745, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L_202400746).
13-й пакет санкцій, ухвалений ЄС з нагоди другої річниці вторгнення Росії в Україну, посилює обмеження на постачання до Росії критичних технологій, зокрема тих, що можуть бути використані в оборонному секторі, та товарів подвійного використання. Пакет забороняє імпорт до ЄС російських товарів, що включає певні види металів та хімічної продукції, спрямовуючи ці заходи на зменшення фінансування російської військової машини. Включено також індивідуальні санкції проти осіб та компаній, які відіграють ключову роль у підтримці військових зусиль Росії або допомагають у обході міжнародних санкцій
Загалом вказані обмежувальні заходи ЄС поширюються на понад 2100 фізичних та юридичних осіб. Зазначені особи підлягають замороженню активів, підпадають під заборону надавати їм кошти, а також на них поширюється заборона на в’їзд в ЄС та транзит через територію ЄС (https://www.consilium.europa.eu/en/infographics/eu-sanctions-against-russia-over-ukraine/).
Детальна інформація щодо усіх санкцій ЄС розміщена на санкційній карті ЄС (https://www.sanctionsmap.eu/#/main). Вона включає як автономні санкції ЄС, так і санкції, які були запроваджені ООН.