ЗАКЛЮЧНА ЗАЯВА ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ відповідно до статті 467 (3) Угоди про Асоціацію
Парламентський комітет асоціації, розглянувши стан відносин між Україною та ЄС, імплементацію Угоди про Асоціацію, загальну безпекову та політичну ситуацію в Україні, домовилися про наступну Заключну Заяву та Рекомендації.
Парламентський комітет асоціації (ПКА):
Щодо загальної безпекової та гуманітарної ситуації
10. Нагадує, що в Україні знаходиться близько 1,8 мільйона внутрішньо переміщених осіб; схвалює роботу та ефективність Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, і нагадує про заклик надати Міністерству відповідну політичну підтримку, а також фінансові і людські ресурси, у разі необхідності за сприянням ЄС; схвалює нещодавно прийнятий Урядом України План дій щодо певних районів Донецької та Луганської областей; підкреслює, що цей План є важливим кроком на шляху до вкрай необхідного зближення з українськими громадянами, які проживають на територіях непідконтрольних українській владі; нагадує, що всі громадяни України мають конституційне право на отримання соціальних послуг та пенсій, в тому числі ті громадяни, які проживають на територіях непідконтрольних українській владі; зокрема, підкреслює важливість забезпечити доступ до продуктів харчування та притулку, освіти, медичного обслуговування, в тому числі психіатричної допомоги дітям внутрішньо переміщених осіб;
11. Висловлює свою глибоку стурбованість у зв'язку з подальшим погіршенням гуманітарної ситуації та засуджує обмеження в діяльності гуманітарних організацій на окупованих територіях; закликає сепаратистів, яких підтримує Росія, забезпечити повний, безпечний та безперешкодний доступ до окупованих територій для всіх гуманітарних організацій, а також Спеціальній моніторинговій місії ОБСЄ в Україні; вимагає, щоб Верховний представник та Комісія закликали до дотримання норм гуманітарного права та доступу гуманітарної допомоги до окупованих територій на Донбасі; схвалює додаткове фінансування Європейським Союзом у розмірі 18 млн. євро спрямоване на постраждалих людей внаслідок конфлікту, а також на підтримку швидкого відновлення східних регіонів України;
Щодо відносин між Україною та ЄС
12. Бере до відома прийняття Закону про ратифікацію Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС Палатою представників у Нідерландах 23 лютого 2017 року, та сподівається на швидке ухвалення цього закону Сенатом Нідерландів, а також завершення всіх необхідних процедур в ЄС з метою повного та швидкого набрання чинності Угоди про Асоціацію;
13. Крім того, особливо схвалює домовленість, досягнуту між Європейським парламентом, Радою та Європейською комісією від 28 лютого 2017 року про надання безвізового режиму для громадян України, яка роками пропонувалася Європейським Парламентом; наполягає на тому, щоб процедурні дії, які залишаються до скасування візових вимог для короткострокового перебування в ЄС, були завершені якомога швидше; у зв'язку з цим, наголошує, що лібералізація візового режиму є лише одним з цілого ряду процесів, спрямованих на зближення українського суспільства з країнами-членами ЄС, необхідно докласти більше зусиль в цьому напрямку, особливо щодо розвитку співробітництва в галузі освіти, науки, культури та спорту; підкреслює, що пропозиція стосовно директиви Європейського Парламенту та Ради ЄС про умови в'їзду та проживання громадян третіх країн з метою наукових досліджень, навчання, обміну учнями, оплачуваної і неоплачуваної професійної підготовки, волонтерської діяльності є інструментом, який буде мати великий вплив на галузь освіти та культури;
14. Схвалює значні зусилля та досягнення України в реалізації Угоди про Асоціацію та Порядку денного Асоціації; очікує, що реформи будуть впроваджуватися в повному обсязі більш швидше та рішуче; очікує, що виконавча і законодавча гілки влади будуть продовжувати спільні зусилля по виконанню великої програми реформ та будуть інформувати громадян України про досягнуті результати;
15. Нагадує про резолюцію, прийняту Верховною Радою 17 березня 2016 року, яка одноголосно схвалює всі рекомендації Місії Європейського Парламенту з оцінки потреб, розроблену колишнім президентом Європейського Парламенту Петом Коксом, та закликає до їх реалізації; схвалює вже виконані дії в цьому напрямку; високо оцінює прихильність та відданість Верховної Ради України та лідерів фракцій, спрямовану на спільну роботу задля реформування Ради, та пропонує їм враховувати відповідні напрацювання ;
16. Нагадує про свій заклик до виконавчої влади ЄС та до української влади надавати повний огляд стану імплементації Угоди про Асоціацію; наголошує на необхідності зміцнення внутрішньої організації Верховної Ради України для того, щоб полегшити і раціоналізувати гармонізацію українського законодавства до законодавства ЄС згідно із зобов'язаннями в рамках Угоди про Асоціацію; схвалює роботу, проведену в цьому напрямку;
17. Підкреслює, що Угода про Асоціацію не є кінцевою метою у відносинах між Україною і ЄС; крім того, вказує на те, що Україна має європейську перспективу відповідно до статті 49 Договору про Європейський Союз, а також має право подати заяву на вступ до Європейського Союзу за умови дотримання Копенгагенських критеріїв та принципів демократії, поваги до основних прав та свобод людини і національних меншин, забезпечення верховенства права;
18. Визнає важливість допомоги Україні, спрямованої на стимулювання економічного росту шляхом впровадження автономних торговельних преференцій, особливо щодо диверсифікації експорту, посилення ролі малого та середнього бізнесу, одночасно захищаючи виробників ЄС в сільськогосподарському та промисловому секторах; підкреслює, що така додаткова допомога є особливо необхідною на тлі триваючої економічної агресії з боку Російської Федерації проти українського експорту та транзитної торгівлі; у зв'язку з цим, вітає законодавчу пропозицію Європейської комісії щодо надання Україні додаткових автономних торговельних преференцій;
19. Бере до відома спеціальний звіт Рахункової палати ЄС щодо допомоги Україні з боку ЄС; нагадує про те, що Європейська комісія створила безпрецедентну структуру, Групу підтримки для України у здійсненні її реформ; схвалює відновлення багаторічної програми для України на період 2018-2020 рр; схвалює виплату другого траншу макрофінансової допомоги; підкреслює, що, окрім виділення більшої частини допомоги ЄС на інституційну консолідацію, важливо також приділити частину допомоги на конкретні проекти, які матимуть прямі та відчутні для населення результати, а також на ті проекти, де допомога ЄС є необхідною;
Щодо процесу реформування
20. Схвалює зусилля української влади щодо реалізації комплексної програми реформ, спрямованих на створення ефективної ринкової економіки та сильної демократії з міцним громадянським компонентом; підкреслює, що багато було зроблено для того, щоб досягти значного прогресу, водночас наголошує, що ще багато роботи потрібно зробити для досягнення мети; нагадує про те, що Україна зараз має шанс подолати корупцію, яка була головною перешкодою в соціально-економічному розвитку країни з моменту здобуття нею незалежності;
21. Нагадує про виняткову важливість процесу децентралізації влади та закликає до прийняття всіх відповідних законів;
22. Високо оцінює успіхи, досягнуті у боротьбі з корупцією в Україні та, зокрема, безпрецедентний крок щодо впровадження електронного декларування активів; закликає до подальших кроків за підсумками публікації електронних декларацій; висловлює вдячність за роботу, виконану Національним Антикорупційним Бюро України (НАБУ), та нагадує українській владі про необхідність забезпечити чесний та прозорий аудит НАБУ без політичного тиску з будь-якого боку; саме тому, підкреслює важливість покарання корумпованих чиновників, беручи до уваги високі очікування громадян щодо цього; вважає, що необхідно створювати спеціалізовані антикорупційні суди з новим регламентом суду, що передбачатиме призначення суддів згідно з прозорою та незалежною від політичного впливу процедурою, за якою можуть спостерігати міжнародні партнери, залучені до технічної допомоги у боротьбі з корупцією в Україні, а також представниками українського громадянського суспільства з метою забезпечення справедливості судових рішень;
23. Підкреслює вирішальну роль судової системи в боротьбі з корупцією; саме тому, схвалює кроки, вже зроблені для проведення реформи сектору правосуддя відповідно до конституційних змін і рамкового закону «Про судову систему і статус суддів", прийнятого в червні 2016 року; підкреслює важливість прозорості та неупередженості конкурсу відбору суддів до нового складу Верховного Суду; схвалює унікальну процедуру конкурсу до нового Верховного Суду, яка забезпечує участь суддів, адвокатів та вчених у конкурсі; схвалює діяльність Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про надання доступу громадськості до конкурсу та до оцінки професійних якостей кандидатів; закликає до активної участі Ради громадської цілісності та інших неурядових організацій до поетапного моніторингу конкурсу з відбору суддів до Верховного Суду; наголошує на необхідності швидкого прийняття додаткових законів, таких як закон про Конституційний суд, адвокатів та про новий регламент суду;
24. Зазначає, що з метою забезпечення ефективної роботи судової системи, потрібно приділити особливу увагу подальшому реформуванню Генеральної прокуратури, а також судів вищої та нижчої інстанцій; окрім цього, підкреслює важливість покращення процедур виконання судових рішень;
25. Високо оцінює успішну макроекономічну стабілізацію та заходи, вжиті для скорочення державних витрат; вважає, що видатний прогрес був досягнутий в секторі державних закупівель з введенням електронної системи закупівель ProZorro з серпня 2016 року, а також в очищенні банківського сектору; підкреслює важливість прозорості процесу приватизації, вдосконаленого управління державними коштами та зняття мораторію на продаж земель; схвалює поправки до законодавства, що стосуються публікації всіх рішень Антимонопольного комітету України; заохочує до прийняття закону про вдосконалення процедури слухання, запропонованого Антимонопольним комітетом України; наголошує на необхідності виконання нового закону про державну допомогу, який вступить в силу цього року; закликає до розвитку економічної конкуренції та залучення інвестицій шляхом захисту прав інтелектуальної власності, зокрема, з урахуванням досвіду ЄС, встановлюючи чіткі правила про режим щодо товарних знаків для захисту національних та іноземних правовласників проти незаконного використання товарних знаків та порушення інших прав інтелектуальної власності;
26. Закликає українську владу виконувати зобов'язання в рамках ПВЗВТ шляхом усунення всіх торговельних бар'єрів з ЄС; схвалює внесення 6 лютого 2017 року до Верховної Ради України законопроекту, спрямованого на скасування заборони щодо експорту лісу, та очікує на його швидке прийняття;
27. Підкреслює, що Україна має потенціал для того, щоб залучити більше іноземних інвестицій з міжнародними рейтингами, водночас зазначаючи, що правова та судова непередбачуваність і неадекватність інституційної структури є основними перешкодами на шляху покращення інвестиційного та бізнес клімату;
28. Нагадує про те, що українським урядом були здійснені важливі кроки для стабілізації та покращення регулювання економіки, здійснюючи підготовку до приватизації багатьох державних підприємств України; водночас, висловлює стурбованість через відсутність прогресу в цьому питанні;
29. Нагадує про вирішальне значення покращення бізнес клімату для малих і середніх підприємств в Україні;
30. Схвалює угоду, досягнуту між Європейським Союзом і Україною щодо спільного розвитку єдиного цифрового ринку, яка зможе зміцнити торговельне співробітництво між зазначеними сторонами; сприятиме розвитку малого та середнього бізнесу, зокрема в галузі інновацій, технічних рішень та нарощування потенціалу; збільшить потенціал зростання цифрової економіки за рахунок розширення бонусів для громадян від цифрових послуг (системи електронного уряду, електронної системи охорони здоров'я, eEnergy, eTransport, і т.д.) ;
31. Нагадує про свою особливу зацікавленість у повній реалізації реформи державного управління та підкреслює важливість реалізації стратегії реформування системи державного управління на 2016-2020 роки; схвалює прийняття Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування" і очікує його імплементації; закликає прийняти поправки до Закону «Про Кабінет Міністрів України» та Закону «Про центральні органи виконавчої влади», які повинні забезпечити здійснення реформи державної служби та сприяти формуванню нової системи державного управління в Україні; підкреслює важливість продовження законодавчого процесу у зв'язку з тим, що Закон “Про державну службу” вимагає відповідних поправок, які відповідатимуть сучасним вимогам законодавства України (з одного боку), та підтримки в здійсненні тимчасової реформи державного управління відповідно до цілей і процедур, визначених в спільному порядку денному щодо реалізації реформи державного управління, розробленої ЄС і Україною (з іншого боку);
32. Схвалює формування професійних Груп з підтримки процесу реформ, діяльність яких спрямована на впровадження реформ, , а також на підвищення активності та прозорості державного управління; підкреслює необхідність чіткого і прозорого процесу прийому на роботу для здійснення реформи державного управління; підкреслює важливість адекватної заробітної плати державних службовців з метою запобігання неофіційній системі винагород;
33. Схвалює підписання нового Меморандуму про взаєморозуміння з питань стратегічного партнерства в енергетичній сфері між Україною та ЄС, який сприятиме солідарності та покращенню співпраці між Україною та ЄС в усіх секторах енергетики, в тому числі, в сфері енергоефективності та відновлюваних джерел енергії;
34. Підкреслює важливість завершення реформ в енергетичному секторі, тому що вони мають важливе значення для створення конкурентоспроможного українського ринку та залучення надійних інвесторів, включаючи прийняття законів про ринок електроенергії та про енергоефективність, прийняття нової енергетичної стратегії та зусиль для диверсифікації внутрішніх поставок енергоносіїв, зокрема, з вугільного та газового сектору, а також реалізація плану щодо розподілу діяльності Нафтогазу;
35. Висловлює стурбованість з приводу намірів щодо будівництва транзитних газопроводів в обхід України, і вважає, що реалізація таких проектів суперечить стратегії енергетичної безпеки ЄС, ставить під загрозу енергетичну безпеку України та ЄС, а також є свідченням того, що енергія використовується як засіб тиску; підкреслює важливість забезпечення довгострокових постачань енергії до та через Україну, яка пов'язана із забезпеченням енергетичної безпеки Європи;
36. Висловлює стурбованість з приводу рішення Європейської Комісії щодо збільшення пропускної здатності доступної для газогону OPAL в Німеччині, що належить Газпрому, яке може призвести до збільшення залежності певних країн-членів ЄС від російського монопольного постачальника, а також зниження обсягу транзитного газу через Україну; таке рішення допоможе Росії здійснити плани щодо знищення газотранспортної системи України як конкурента з постачання газу споживачам з ЄС;
37. Закликає Європейський Союз підписати договір про спільний авіаційний простір між Україною та ЄС якомога швидше.
38. Підкреслює важливість здійснення національної стратегії щодо захисту прав людини на 2016-2020 роки, а також плану дій; закликає до подальшого прогресу в розслідуванні злочинів, скоєних в ході Євромайдану та насильства в Одесі 2 травня 2014 року, для того, щоб притягнути винних до відповідальності без затримки; визнає переваги Стамбульської конвенції та сподівається на її якнайшвидшу ратифікацію Україною; вказує на те, що Україна не є учасником Римського статуту Міжнародного кримінального суду (МКС), та підкреслює важливість прийняття відповідного законодавства; закликає до повної поваги свободи вираження поглядів та свободи інформації; підкреслює важливість подальшого дотримання прав та інтересів національних та етнічних меншин;
39. Нагадує про свій заклик до української влади стосовно здійснення рішучих кроків для того, щоб реформувати, кодифікувати виборчий кодекс та прийняти закон про парламентські вибори, відповідно до рекомендацій ОБСЄ / БДІПЛ; зокрема, висловлює занепокоєння тим, що члени Центральної виборчої комісії, мандат яких вже закінчився, ще не були заміщені; беручи до уваги стратегічну важливість цих питань для забезпечення належного функціонування демократичної України, закликає всі політичні сили дійти згоди в цих питаннях та відкрито і всебічно їх обговорити;
40. Закликає ЄС знайти способи підтримати Україну в Міжнародному Суді у справі про розслідування причетності Росії до підтримки тероризму на сході України та актів дискримінації етнічних українців і кримських татар в окупованому Криму;
Наступне засідання
41. Має намір провести чергове засідання ПКА ЄС-Україна у вересні 2017 року, в приміщенні Верховної Ради України.