Співробітництво між Україною та ЄС у сфері охорони довкілля, боротьби зі зміною клімату
Починаючи з 1998 р., співробітництво між Україною та ЄС у сфері охорони навколишнього середовища спрямоване на боротьбу з погіршенням стану довкілля. Двостороння співпраця з ЄС у цій сфері охоплює питання ефективного моніторингу забруднення та оцінку стану навколишнього середовища, створення системи інформування про стан довкілля, боротьби з локальним, регіональним та транскордонним забрудненням природних ресурсів, ефективне та екологічно безпечне виробництво та використання енергії, екологічної безпеки промислових підприємств, управління відходами, боротьби з впливом на довкілля сільського господарства, збереження біологічної різноманітності, раціонального використання біологічних ресурсів, а також виконання Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті (Конвенція Еспоо).
На сьогодні співробітництво між Україною та ЄС у сфері охорони довкілля регламентується Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами. Зокрема, Главою 6 «Навколишнє середовище» Розділу «Економічне та галузеве співробітництво» цієї Угоди передбачено, що сторони розвивають і зміцнюють співробітництво з питань охорони навколишнього середовища й таким чином сприяють реалізації довгострокових цілей сталого розвитку і зеленої економіки.
До основних цілей співпраці України та ЄС у згаданій сфері слід віднести розвиток всеосяжної стратегії у сфері навколишнього середовища, яка включатиме заплановані інституційні реформи; розподіл повноважень природоохоронних органів на національному, регіональному та місцевому рівнях; процедури прийняття рішень та їх виконання; процедури сприяння інтеграції природоохоронної політики в інші сфери політики держави; визначення необхідних людських і фінансових ресурсів; розвиток галузевих стратегій в галузях покращення якості повітря, якості води та управління водними ресурсами; управління відходами та ресурсами.
Формат співробітництва
Питання двостороннього співробітництва Україна – ЄС у сфері енергетики обговорюються в рамках органів Асоціації: Ради Асоціації, Комітету Асоціації, а також на експертному рівні – у рамках Кластера 3 Підкомітету з питань економіки та іншого галузевого співробітництва Комітету асоціації між Україною та ЄС.
Питання координації заходів в екологічній та кліматичній сферах з ЄС та державами «Східного партнерства» обговорюються у рамках спеціально створених додаткових механізмів взаємодії, зокрема Платформи 3 «Сполучення, енергоефективність, довкілля та зміна клімату» та Панелі з питань довкілля та зміни клімату у рамках Платформи 3.
Згідно з Додатком ХХХ до Угоди про асоціацію, Україна має адаптувати своє законодавство до 26 директив та 3 регламентів ЄС у таких секторах:
- управління довкіллям та інтеграція екологічної політики у інші галузеві політики;
- якість атмосферного повітря;
- управління відходами та ресурсами;
- якість води та управління водними ресурсами, включаючи морське середовище;
- охорона природи;
- промислове забруднення та техногенні загрози;
- зміна клімату та захист озонового шару;
- генетично модифіковані організми.
У рамках адаптації законодавства України до норм ЄС вже є відчутний результат.
- Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» дає можливість втілити прогресивну, оновлену та проєвропейську модель оцінки впливу на довкілля відповідно до вимог Директиви 2011/92/ЄС про оцінку впливу окремих державних і приватних проектів на навколишнє середовище.
- Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку» враховує вимоги Протоколу про Стратегічну екологічну оцінку, а також Директиви 2001/42/ЄС, та запроваджує процедуру оцінку впливу державної політики на довкілля, у тому числі здоров’я населення, у таких сферах як сільське господарство, лісове господарство, рибне господарство, енергетика, промисловість, транспорт, поводження з відходами, використання водних ресурсів, охорона довкілля, телекомунікації, туризм тощо.
- Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження інтегрованих підходів в управлінні водними ресурсами за басейновим принципом», яким запроваджені правові засади інтегрованого управління водними ресурсами за басейновим принципом відповідно до Водної рамкової Директиви 2000/60/ЄС. Також цим законом запроваджено правові основи для впровадження Директиви 2007/60/ЄС про оцінку та управління ризиками затоплення.
- Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про питну воду та питне водопостачання», яким встановлюватимуться правові засади імплементації окремих положень Директиви 98/83/ЄС про якість води, призначеної для споживання людиною та Директиви 91/271/ЄЕС про очистку міських стічних вод.
- В рамках співробітництва в галузі охорони і сталого розвитку басейну річки Дністер, Верховною Радою України ухвалено Закон України «Про ратифікацію договору між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про співробітництво в галузі охорони і сталого розвитку басейну річки Дністер». Це - перший транскордонний басейновий договір, спрямованим на розвиток партнерства між державами щодо запровадження інтегрованого управління водними ресурсами.
- Розпорядженням Кабінету Міністрів України схвалено Національну стратегію управління відходами в Україні на період до 2030 року, яка є концептуальним документом, що включає: опис проблем та сучасний стан у цій сфері, цілі та принципи політики, вплив відходів на суспільство, заходи, які направлені на поводження з відходами, зміни, які необхідно ввести у законодавчу систему України та структуру влади, а також їх фінансові наслідки. Стратегія містить розділи по окремим категоріям відходів: муніципальні відходи (зокрема, зелені відходи, біовідходи, відділення відходів з полігонів, що біологічно розкладаються, специфічних фракцій відходів), промислові відходи, будівельні відходи, небезпечні відходи, відходи сільського господарства, специфічні види відходів. Розпорядженням Кабінету Міністрів України схвалено Національний план управління відходами до 2030 року.
- Верховною Радою ухвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони тваринного світу», а також Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації європейських екологічних норм про охорону середовища рідкісних видів тварин і рослин», метою яких є захист від знищення середовища перебування (зростання) видів тваринного та рослинного світу, занесених до Червоної книги України.
- На виконання Рамкової конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат Верховною Радою ухвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат», який забороняє рубки лісу в пралісах, вводить адміністративну відповідальність за знищення та пошкодження пралісів.
- З метою формування ефективної внутрішньої кліматичної політики, розпорядженням Кабінету Міністрів України було схвалено Концепцію реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року, яка стала першим за багато років цілісним нормативним документом, який покликаний вдосконалити і систематизувати поточну політику у сфері зміни клімату, та передбачає розробку Стратегії адаптації до зміни клімату, а також схвалено Стратегію низьковуглецевого розвитку до 2050 року.
- Міндовкілля веде активну роботу щодо впровадження системи моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів в Україні. Відповідно до Директиви2003/87/ЄС про встановлення схеми торгівлі викидами парникових газів у рамках Співтовариства ухвалено Закон України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів».
- Відповідно до додатку ХХХ до Глави 6 «Навколишнє середовище» Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, а також вимог Монреальського протоколу про речовини, що руйнують озоновий шар, ухвалено Закон України «Про озоноруйнівні речовини та фторовані парникові гази» (ухвалений та підписаний Президентом України 26.12.2019, дата набуття чинності – 27.06.2020).
- У першому читанні ухвалено проект Закону про управління відходами.
- Готується до розгляду у першому читанні проект Закону про відходи електричного та електронного обладнання, проект Закону про батареї і акумулятори, проект Закону «Про території Смарагдової мережі».
- На повторне друге читання очікує проект Закону «Про обмеження обігу пластикових пакетів на території України».
- Готується на повторне перше читання проект Закону про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення, проект Закону про державний екологічний контроль.
5 квітня 2021 року Міндовкілля представило проект Другого національно визначеного внеску України до Паризької угоди. Документ пропонує на загальнонаціональному рівні не перевищити у 2030 році 35 % обсягів викидів парникових газів порівняно з рівнем 1990 року або, іншими словами, скоротити викиди парникових газів на 65 % у 2030 році порівняно з 1990 роком.
Наразі тривають консультації зі стороною ЄС щодо оновлення Додатку ХХХ та Додатку ХХХІ до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.
Корисні посилання
Національна екологічна політика
https://menr.gov.ua/timeline/Nacionalna-ekologichna-politika.html
Портал відкритих даних
https://data.gov.ua/group/ekolohiia
Концепція «зеленого» енергетичного переходу України до 2050 року
https://menr.gov.ua/news/34424.html
Природно-заповідний фонд України
https://menr.gov.ua/timeline/Prirodnozapovidniy-fond.html
European Green Deal
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/european-green-deal-communication_en.pdf
https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en
European Environment Agency
https://www.eea.europa.eu/